راز بازسازی پوست در طول خواب شبانه

بازسازی پوست در طول خواب شبانه

 

اگر می خواهید پوستی سالم و جوان داشته باشید، ضروری است که به طور مداوم از آن (مخصوصا در مورد پوست صورت) مراقبت کنید. همچنین، پوست شما بزرگترین عضو بدن و اولین خط دفاع بدن شما در برابر رادیکال های آزاد و آلودگی های بیرونی می باشد.
زمانی که شما خواب هستید، مکانیزم های طبیعی بدن شما به منظور بهبود آسیب هایی که پوست شما در طول روز از آفتاب، باد، آلودگی هوا و سموم می بیند، وارد عمل می شوند. بنابراین منطقی است که به این روند بازسازی پوست در طول خواب شبانه، با یک کرم شب بسیار خوب کمک کنیم.

 

اما حقیقت این است که ۹۹ درصد از کرم های شب بیش از آنکه مفید باشند مضر هستند. آنها در حقیقت مانع روند بازسازی نرمال پوست شما در طول شب می شوند. قرار دادن یک لایه کرم ضخیم و سنگین روی صورتتان در شب به معنای واقعی کلمه، پوست شما را خفه می کند و مانع تنفس و رسیدن اکسیژن به پوست شما می شود و در نتیجه موجب اختلال در روند طبیعی متابولیسم و حذف مواد مضر از منافذ پوست می شود.

بدتر از همه، بسیاری از کرم های جوانسازی به علت داشتن مواد شیمیایی مضر در اثر استفاده مداوم، پوست شما را نازک تر، خشک تر و بیشتر مستعد چین و چروک و پیری می کند.

با ادامه خواندن این مقاله یاد می گیرید چگونه می توانید باعث جوانتر و سالم تر شدن پوستتان در شب شوید. همچنین به شما می گویم چگونه از اتلاف پولتان پیشگیری کنید.

بازسازی پوست

 

پوست شما در خواب بازسازی پوست می شود.

هنگامی که شب می خوابید بدن شما شروع به بازسازی خود می کند.در زمان خواب، سطح هورمون کورتیزول پایین آمده و در مقابل سطح هورمون رشد بالا می رود که باعث ترمیم سلول ها و بافت های بدن می شود. هورمون رشد به جوانسازی بدن کمک می کند و منجر به تولید کلاژن می شود. کلاژن پوست شما را جوان و سالم نگه می دارد.

با افزایش سن، تولید هورمون رشد به طور معنی داری کاهش می یابد و تحقیقات بالینی نشان می دهد که این کاهش یکی از عوامل اولیه مؤثر در روند پیری است و استفاده از هورمون رشد مصنوعی نیز شما را در معرض خطر عوارض جانبی بسیار جدی قرار می دهد.
بهترین راه برای به حداکثر رساندن اثر هورمون رشد، خواب شبانه به اندازه کافی است که منجر به بازسازی پوست می شود.
با توجه به اینکه کرم های ضد چروک زیادی وجود دارد اما بیشتر آنچه آنها قول می دهند، فقط تبلیغات است. یعنی نه تنها این محصولات بی اثر هستند بلکه بسیاری از آنها کاملا خطرناک هستند.

مشکل بیشتر کرم های شب

اگر شما هنگام خواب از مرطوب کننده استفاده می کنید کار صحیحی است. اما استفاده از کرمهای نامناسب آسیب شدید و غیر قابل بازگشتی به پوست شما می زند.

استفاده منظم از کرم شبانه نامناسب می تواند پوست را از جذب اکسیژن در طول شب محروم کند و مانع از بازسازی پوست، سم زدایی و حفظ رطوبت پوست شود.

روغن هایی که معمولا در کرم های سنگین به کار می رود، عموما باعث کاهش فعالیت غدد چربی پوست می شود و منجر به خشک شدن پوست می گردد و در نتیجه با گذشت زمان، عملکرد طبیعی پوست مختل می شود.

هنگامی که شما برای اولین بار از کرم شب استفاده می کنید، ممکن است اثرات قابل ملاحظه ای را تجربه کنید. ولی به زودی این نتایج متوقف شده و مواد موجود در این کرم ها، در واقع پوست شما را نازک می کند و حتی به ایجاد آسیب هایی مثل خشکی، چروک و لک های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کنند.

بسیاری از کرم های شب که ادعا می شود حاوی مواد طبیعی هستند مانند یک کوکتل حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که علاوه بر سرعت بخشیدن به پیری پوست، از طریق جریان خون جذب می شوند و منجر به آسیب به سایر قسمت های بدن می شوند.
مهمترین ماده ای که در محصولات و مواد آرایشی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود پارابن است که به دلیل ساختار شبه استروژنی آن موجب اختلال هورمونی و سرطان های غدد درون ریز ودستگاه تولید مثل می شود. همچنین فتالات، از دیگر مواد شیمیایی آسیب زا برای هورمون ها است که اغلب در محصولات بهداشتی زیر نام مواد تشکیل دهنده مانند عطر پنهان می شود. فرمالدهید، یکی دیگر از نگهدارنده ها است که معمولا در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود و منجر به التهاب و سرطان پوست می شود.
رواج مصرف یک محصول دلیل بر کیفیت و اطمینان به آن نیست و حتما باید قبل از خرید، مواد تشکیل دهنده آن را چک کنید. خبر خوب این است که پیشرفت های اخیر ثابت کرده است که استفاده از مواد طبیعی مفید برای پوست، امکان جوان سازی طبیعی پوست شما را بدون استفاده از کرم های گران قیمت حاوی مواد شیمیایی و مضر افزایش می دهد.

 

بازسازی پوست

رازهایی برای جوان ماندن پوست

۱- شب ها زود بخوابید.

برای به حداکثر رساندن اثر هورمون رشد در جوانسازی، شب ها قبل از ساعت ۱۱ بخوابید. تحقیقات نشان داده است که بازسازی سلول های پوست تقریبا در شب دو برابر است و بیشترین بازسازی از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح می باشد. در این زمان، هورمون رشد در خون افزایش یافته و آسیب های سلولی را ترمیم و سلول های تولید کننده کلاژن را تقویت می کند که منجر به حفظ کشسانی و طراوت پوست می شود.

۲- پوست خود را با آنتی اکسیدان ها تغذیه کنید و از مصرف مواد مضر بپرهیزید.

زمانی که شما خواب هستید، پوست شما بیشترین جذب را از موادی که روی پوست می زنید – چه آنتی اکسیدان ها و چه مواد شیمیایی سمی- دارد. بنابراین شما باید به شدت در مورد موادی که هنگام خواب به پوست خود می زنید دقت داشته باشید.
تحقیقات بالینی نشان می دهد که دو نوع از آنتی اکسیدان های معروف وجود دارد که در هنگام خواب باعث ترمیم و جوان سازی پوست شما می شود.
الف. اسکوالان یک آنتی اکسیدان ضروری برای پوست شما است. با افزایش سن، سطح این آنتی اکسیدان قوی و طبیعی کاهش می یابد. این آنتی اکسیدان، می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر پوست داشته باشد و سبب افزایش رطوبت پوست شود و ظاهر پوست را جوان می کند. اسکوالان از آسیب های اشعه ماوراء بنفش و ایجاد لکه های ناشی از پیری جلوگیری و محافظ طبیعی پوست در برابر عفونت است. اما از اسکوالان مشتق شده از منبع گیاهی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که آلودگی های سمی ندارد.
ب. ثابت شده ویتامین C به عنوان یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها، برای مراقبت شبانه از پوست است. ویتامین C دارای توانایی منحصر به فرد برای نفوذ به پوست شما برای مبارزه با رادیکال های آزاد و تولید کلاژن در سطح سلولی عمیق دارد.

۳- پوست خود را مرطوب نگه دارید.

در حالی که شما در خواب هستید، بدن شما رطوبت را از دست می دهد. بیشتر رطوبت از طریق پوست شما، در یک فرایند تبخیری که به معنی از دست دادن آب از بین می رود.
حتی اگر شما روزانه ۸-۱۰ لیوان آب بنوشید در صورتی که سلول های شما نتواند به اندازه کافی آب جذب کند پوست شما ممکن است خشک و چروکیده شود.
تحقیقات پیشرفته اخیر نشان داده است که مزیت شگفت انگیز دیگر اسکوالان این است که می تواند باعث حفظ رطوبت پوست شود. یک مطالعه دو سو کور نشان داد که استفاده از اسکوالان روی پوست در شب به طور قابل توجهی مانع از خروج آب از پوست شده و در نتیجه باعث کاهش چین و چروک پوست و بهبود کشسانی و صاف بودن پوست می شود.
یک بررسی نشان داد استفاده از اسکوالان به مدت ۷ روز، نتایج چشمگیر و قابل ملاحظه ای در بازسازی پوست داشت و در پایان مطالعه ای چهار هفته ای، شرکت کنندگانی که از اسکوالان استفاده می کردند، پوستشان نرم و جوانتر شده بود.

۴- اجازه دهید پوست شما نفس بکشد!

لطفا از کرم شب سنگین با پایه روغنی استفاده نکنید! همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر کرم های شب، روند طبیعی بازسازی پوست شما را مختل می کند و مانع از روند بازسازی طبیعی، سم زدایی و آبرسانی پوست می شود.
همچنین هنگامی شما از کرم شب سنگین استفاده کنید در روند طبیعی غدد سباسه اختلال ایجاد شده و در نهایت پوست شما توانایی تنظیم سطح رطوبت خود را از دست می دهد و در طول زمان خشک، کدر و ملتهب می شود.

برای مطالعه انواع مراقبت های پوست به سایت www.doctorsoheila.ir مراجعه کنید.

برای اطلاع از بروزترین مطالب علمی در حوزه پوست، مو و زیبایی در سایت کلینیک یاس با ما همراه شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =